Tieto, mainonta ja politiikka

Cambridge Analytican tapaus nosti erityisesti Facebookin keräämän tiedon ja sen käyttömahdollisuudet keskustelun keskipisteeseen. Kuten moni, itsekään en osaa henkilökohtaisella tasolla valtavasti huolestua – mutta kyse ei ole vain henkilökohtaisesta tasosta. Kyse on valtavasta vallankäytöstä ja sen oikeutuksesta.

Piraattimeppi Julia Reda peräänkuulutti Euroopan parlamentissa pitämässä puheenvuorossaan sääntelyä mainosten kohdentamiseen. Tätä varten tarvitaan myös tietoa siitä, miten algoritmit toimivat ja kuinka niitä on mahdollista käyttää. Henkilökohtaisen suojautumisen tason sijaan keskustelun on siirryttävä poliittisiin toimiin.

Poliittisessa mielessä keskustelu ei missään nimessä ole helppo. Koska monet yritykset elävät keräämästään tiedosta, puhumme yritysten tulojen lähteestä. Tieto ei ole enää vain valtaa, se on myös silkkaa rahaa. Kuinka tätä tulonlähdettä saa käyttää ja kuinka sitä saa kerryttää?

Kun poliittinen toiminta kietoutuu lisäksi paljon mainonnan varaan, on entistä suuremmat panokset pelissä. Valtavan tietomassan hyödyntäminen poliittisessa tarkoituksessa ei merkittävässä määrin eroa valtiollisessa käytössä olevasta propagandakoneistosta, erityisesti, jos sitä käyttää voimakas poliittinen voima. Näennäisdemokratia vain kasvaa kasvamistaan – ei nimittäin ole mitään tarvetta vakuuttaa kaikkia olemaan poliittisesti samaa mieltä, riittää, kun eriävän kannan omaavat jäävät vaaleissa kotiin

Olen pohtinut poliittisen mainonnan rajoituksien tarvetta jo vuosia sitten. Tuolloin mainonta oli vielä suhteellisesti perinteisempää ja perustui mielikuvien sekä tyhjien lupausten maalailuun, joka toki on edelleen voimakasta eikä ole katoamassa mihinkään. Kun mukaan heitetään massiivinen mahdollisuus manipuloida ihmisten päivittäisen sosiaalisen kanssakäymisen kanavia poliittisen vallan kasvattamisen motiivilla, olisi nähdäkseni aika pysähtyä demokratian näkökulmasta pistävän kysymyksen ääreen: Tulisiko poliittista mainontaa rajoittaa?

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu