*

Jonna Purojärvi Tunteella järjen puolella

Tätä sinun ei haluta tietävän: Totaalinen törkeyden huippu!

Kaiken törkeyden huippu on lopultakin löydetty. Asia ansaitsisi suorastaan kruunajaiset  törkeydessään. Kaiken sen totaalisen sonnan jälkeen mitä maailmassa on tapahtunut, tämä yksi veto on niin ylitse muiden, ettei vastaavaa voi kuvitellakaan enää tapahtuvaksi. Ja kun se kerran on tapahtunut, se tulee tapahtumaan uudestaan ja uudestaan. 

Ja kyseessähän on, totta totisesti, click-bait. Huijasinko sinut lukemaan? Hyvä. Lue hetki lisää, lopussa tämä törkeyskin avataan, kuten oikeaoppisesti kuuluu.

Tämä tuohtumuksen perässä juokseminen ei tee kenellekään hyvää. Lukemattomat tutkimukset todistavat mitä erinäisin tavoin, kuinka ikävät uutiset kasvattavat ahdistusta ja kuinka negatiiviset tunteet tarttuvat. Sen lisäksi, että nuo tunteet tarttuvat, ne on tutkitusti vaikeampi karistaa pois. 

Oletko vielä kiihtyneessä tilassa aloituksen takia? Entä koetko ärtymystä moisesta tempusta? Typerä, hölmö. Suorastaan pellemäinen! Teksti vain meni jo eteenpäin, tunne jäi - Mikä ikinä se olikaan.

Tuohtumalla harvoin saavuttaa yhtään mitään. Valtaosa tuohtumuksen syistä juontuvat sellaisista aiheista, joille ei voi mitään. Sellaiset asiat on joko opittava hyväksymään tai kyettävä sulkemaan riittävästi pois vaikuttamasta. Ja jos asia onkin jotain, jolle voi jotain tehdä, suurimmassa osassa tapauksia tuohtumus vie toimintaan vaadittavan energian, tai se vain valjastetaan toisten päämäärien ajamiseen.

Blogaajat, toimittajat, poliitikot - Kaikki osaavat sen. Mitä voimakkaammin tunteita, erityisesti tuohtumusta, herättävä viesti, sitä laajempi yleisö. Osa käyttää tarkoin harkittua tunnemanipulaatiota, osa toimii täysin ymmärtämättä tekojensa seurauksia. Näitä kahta on ulkopuolelta liki mahdotonta erottaa toisistaan. 

Motiivilla ei tosin merkitystä. Mitä tapahtuu on se, että ihmisiä - mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös sinua, lukija - käytetään törkeästi hyväksi. Tunteet jättävät valtaosalla takaportin auki mieleensä ja ihmiseen vaikutetaan tasolla, jota ihminen ei ymmärrä. 

Valitse tarkoin, minkälaista mediaa kulutat. Huolehdi mediahygieniastasi - Se voi pelastaa henkesi, liioittelematta: Stressi on tappava tekijä, masennuksesta ja muista mielenterveysongelmista puhumattakaan.


Ja se törkeys, jonka lupasin aukaista:
Se on se seuraava tunteisiisi vetoava juttu. Juttu, joka houkuttaa tutustumaan lisää ja tuottaa tunteena tuohtumusta, vihaa, pelkoa, epäluottamusta, surua, ahdistusta, inhotusta, kateutta tai katkeruutta. Törkeyden ydin on tämä: Se vaikuttaa, vaikka tietäisikin, miten se vaikuttaa - Ja tämä kun tiedetään, muunlaisessa paketissa ei mediassa juuri enää viestiä välitetä. 

Muuttamalla klikkikäyttäytymistäsi, muutat mediaa.

Ensi kerralla älä klikkaa tällaista otsikkoa, vaikka jaettu ensimmäinen kappale kuinka kuohuttaisi - Typeryydelläänkään, kuten oletettavasti ja toivottavasti moni tästäkin viimeistään tässä vaiheessa ajattelee.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

13Suosittele

13 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

En klikkaa toistamiseen Jonna Purojärveä.

Kiitos vinkistä !

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

Olen vähän eri mieltä. Minusta nykymaailmassa on ihan oikeita "törkeyden huippuja". Esimerkiksi se, että kaikkein köyhimmiltä leikataan, vaikka ennen vaaleja luvattiin jotain muuta. Tai se, että työttömiä määrätään palkattomiin töihin käytännössä määräämättömän pitkiksi ajoiksi. Tai se, miten media suhtautuu tehtäväänsä, tiedonvälitykseen. Esim. Aamulehden päätoimittaja kirjoitti viime sunnuntaina sivun verran propagandaa lehteensä otsikolla "Tyhmyyden aika" - ja tyhmyydellä hän tarkoitti aivan kaikkea kritiikkiä esim. isoja vapaakauppasopimuksia vastaan. Tällainen mielipiteiden muokkaus, jota myös Yle verorahoiolla tekee, on kuin onkin Törkeyden Huippu.

Käyttäjän jonnapurojarvi kuva
Jonna Purojärvi

Otsikon sekä tyylin oli tarkoitus juurikin mukailla ylisanoillaan sitä, mitä monet mediat tekevät. En tiedä, menisiko tämä omalla Törkeys-asteikolla kaikista törkeimmäksi, mitä maailma päällään kantaa, mutta tämä ainakin ilmeiseti onnistui tehostamaan pointtiansa - Klikkihoukutus on selvän onnistunutta, kun teksti on julkaisustaan asti pysynyt suosituimmissa. Ja vain, koska se lupaa suurta tunnetta, suurta liikautusta, suurta paljastusta. Tätähän jokainen media lähes jokaisella otsikollaan lupailee, tavoin tai toisin, jokainen oman mielipiteensä mukaan sen suhteen, mikä on hyvä, mikä on paha.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

No onhan se nyt päivänselvää että halutaan mieluummin klikkauksia kuin klikkaamattomuuksia. Ja se, että tärkeät asiat suututtavat - se on inhimillistä, ja törkeimpien vääryyksien pitääkin suututtaa. Eli ei se ole mikään hyve sinänsä, että mikään ei oikeasti hetkauta tai "vetoa tunteisiin". Valehtelu on sitten eri asia. Näkisin kumminkin, että ison ns. laatumedian pitäisi olla tarkempi neutraalisuudestaan kuin yksittäisen blogistin, jolla on täysi oikeus kertoa asiasta esim. vain yhdestä näkökulmasta. Joku toinen blogisti kertoo sitten siitä toisesta. Kaikki äänet saavat kuulua, toiset tunteisiin vetoavammin, toiset järkeen. Mutta isossa mediassa tuntuu nykyään olevan vain se yksi näkökulma, ja faktat ja tunteet valjastetaan palevelemaan vain sitä.

Käyttäjän jonnapurojarvi kuva
Jonna Purojärvi Vastaus kommenttiin #5

En toki sano, että ei saisi vedota tunteisiin. Sanon ainoastaan sen, että ajamalla itsensä toistuvasti tilanteeseen, jossa on tunteiden vallassa, ei välttämättä se itse asia ole enää se merkittävä vaikutin. Tunteella on mieletön voima, eikä sitä tulisi kenenkään vähätellä.

Tunteisiin vetoavaa tekstiä ei myöskään mitenkään voi täysin välttää, mikäli haluaa olla perillä maailman menosta. Ainoa, mitä haluan korostaa, on se, että huolehtii sen määrästä. Siitä, että kykenee käsittelemään itse asian myös sen tunteen takaa.

Siksi käytän sanaa mediahygienia. Ei ylenpalttinen hygienia minkään suhteen ole koskaan hyvästä, ei silloin kehity immuniteetti. Ei myöskään liiallinen ja toistuva altistuminen haitallisille asioille tee hyvää. Toiset ovat myös alttiimpia haitallisuuksille kuin toiset.

Se, miksi niin kärjekkäästi loppuun ohjeistan jättämättä klikkaamatta vastaavankaltaisia otsikoita, on kuin normaali yleisohje - Muista pestä kädet vähintään silloin, kun ne ovat likaiset. Antamani otsikko ja ensimmäinen kappale ovat hyvin voimakkaasti vain ja ainoastaan tunteisiin vetoavia ilman asiaa. Sellaisen ahmiminen ei ole hyvää mediahygieniaa, vaan on ainoastaan tunteella ajoa. Se ei siis ole väite, ettei tunteita saisi olla, tai ettei niitä saisi ilmaista. On kyse vain altistumisen määrästä.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Itse kun blokkaan yleensä kaikki mainokset ja seurantaskriptit, eipä minun klikkejä kannata houkutella. =)

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Mitä ilmeisimmin kannattaa, sekä klikkasit että kommentoit. Olettaisin molempien nostavan blogin statseja ja siten tukevan blogikirjoituksen sanomaa. Minua ei kuitenkaan kukaan voi provosoida klikkaamaan tai kommentoimaan!

Toimituksen poiminnat